سفارش تبلیغ
صبا ویژن

منتظر منجی

یا صاحب الزمان (عج) السلام علیک یا اباصالح المهدی (عج) یا مهدی ادرکنی ...

بسم الله الرحمن الرحیم


قال الله تعالی: فاذا قضیتم مناسککم فاذکروالله کذکرکم آبائکم اواشد ذکرا
(چون مناسک خود را به پایان بردید، خدا را چنان یاد کنید که پدران و برترین عزیزان خود را یاد می‌کنید، بل از آن نیز بیشتر) "سوره بقره، آیه‌ی ?" ??

برادران و خواهران مسلمان
روزهای حج، روزهای امید و نوید است. از سویی شکوه همبستگی میان مسافران خانه توحید، در دل‌ها امید می‌آفریند، و از سویی طراوت یافتن جان‌ها به برکت ذکر الهی، گشایش درهای رحمت را نوید می‌دهد.

حاجیان پس از آنکه مناسک پررمز و راز حج را که خود لبالب از ذکر و خشوع است به جای آوردند، بار دیگر به ذکر خدا فراخوانده می‌شوند. این تاکید از آن روست که یاد خدا دلهای افسرده را فروغ می‌بخشد و نور ایمان و امید در آن می‌دمد. و دل آنگاه که امیدوار و مومن است، آدمی را بر درست پیمودن گردنه‌های لغزنده و پرچالش زندگی و رسیدن به قله‌های کمال مادی و معنوی قادر می‌سازد.

معنویت حج، همین در ذکرالله است که چون روح در یکایک اعمال حج گنجانیده شده است. این سرچشمه‌های مبارک باید پس از دوران حج نیز همچنان بجوشد و این دستاورد، ادامه یابد.

آدمی در میدان‌های گوناگون زندگی، قربانی غفلت خویش است. هر جا غفلت هست انهدام اخلاقی و انحراف فکری و هزیمت روحی نیز هست و همین ضایعات است که به نویه خود می‌تواند علاوه بر اضمحلال شخصیت افراد انسان، شکست ملت‌ها و فروپاشی تمدن‌ها را نیز پدید آورد.

حج یکی از برترین تدابیر اسلام در غفلت زدایی است. بین‌المللی بودن این مراسم، گویا این پیام را می‌رساند که امت اسلامی در هویت جمعی خود نیز، جدا از وظیفه فردی هر مسلمان، موظف به غفلت زدایی از خویشتن است.

عبادات و مناسک حج، فرصت می‌دهد که ما اسارت و وابستگی غفلت بار خود به لذت طلبی و هوس و تن آسایی را موقتا ترک کنیم. احرام و طواف و نماز و سعی و وقوف، ما را از یاد خدا سرشار و به حریم الهی نزدیک می‌کند، انس با خدا را در کام جان ما می‌نشاند.

از سوی دیگر، شکوه و جلال این گردهمایی بی‌نظیر، ما را با واقعیت امت عظیم اسلامی که فراتر از ملت‌ها و نژادها و رنگ‌ها و زبان‌ها است، آشنا می‌سازد. این جمع در همه تنیده و هماهنگ، این زبان‌ها که همه به یک سخن مترنم‌اند، این تن‌ها و دل‌ها که همه به یک قبله رو می‌آورند، این انسان‌ها که ده‌ها کشور و ملت را نمایندگی می‌کنند، همه متعلق به یک واحد و یک مجموعه عظیم‌اند، و آن امت اسلامی است.

حقیقت آن است که امت اسلامی دورانی دراز، در غفلت از خویش گذرانیده است. عقب ماندگی‌های امروز علمی و عملی و فرو دست ماندن در میدان سیاست و صنعت و اقتصاد، محصول تلخ آن غفلت‌ها است. و اکنون با تحول شگرفی که در جهان پدید آمده یا در حال پدید آمدن است، امت اسلامی باید غفلت‌های گذشته خود را جبران کند. و خوشبختانه برخی پدیده‌های دوران کنونی، نویددهنده آغاز این حرکت جبرانی است.

تردید نباید کرد که دنیای استکبار، بیداری مسلمانان و اتحاد اسلامی و پیشرفت ملت‌های ما در میدان‌های دانش و سیاست و نوآوری را، بزرگترین مانع سلطه و سیطره جهانی خود می‌شمارد و با همه توان با آن می‌ستیزد. تجربه دوران استعمار و نواستعماری پیش روی ما ملت‌های مسلمان است. امروز که دوران استعمار فرانوین است باید ازآن تجربه‌ها درس بیاموزیم و بار دیگر برای مدت طلوانی، دشمن را بر سرنوشت خود مسلط نکنیم.

در آن دوران‌های تلخ و سیاه، قدرت‌های مسلط غربی، همه ابزارهای فرهنگی و اقتصادی و سیاسی و نظامی را برای تضعیف کشورها و ملت‌های مسلمان به کار گرفتند و تفرقه و فقر و جهل را بر آنان تحمیل کردند. غفلت و تنبلی و ضعف نفس بسیاری از رجال سیاسی، و مسئولیت‌ناپذیری بسیاری از نخبگان فرهنگی ما به آنان کمک کرد، و نتیجه، غارت ثروت‌های ما، و تحقیر و حتی انکار هویت ما، و نابود شدن استقلال ما شد. ما ملت‌های مسلمان روز به روز ضعیف‌تر شدیم و چپاولگران زیاده خواه و سلطه طلب روز به روز قوی‌تر.

اکنون که به برکت فداکاری مبارزان و شجاعت و صداقت رهبران در برخی از نقاط دنیای اسلام، بیداری اسلامی امواج خود را گسترش داده و جوانان و نخبگان و آحاد مردم را در بسیاری از کشورهای اسلامی به میدان آورده و چهره غدار سلطه طلبان برای بسیاری از سیاستمداران و زمامداران مسلمان آشکار گشته است، بار دیگر سردمداران استکبار در پی ترفندهای تازه برای ادامه و تحکیم سیطره خود بر دنیای اسلام‌اند.

شعار دموکراسی خواهی و حقوق بشر یکی از این ترفندها است.

امروز شیطان بزرگ که خود مجسمه شرارت و قساوت بر ضد بشر است، پرچم طرفداری از حقوق بشر را بلند کرده و ملت‌های خاورمیانه را به دموکراسی دعوت می‌کند. دموکراسی مورد نظر آمریکا در این کشورها به معنای آن است که دست نشاندگانی رام و مطیع، به کمک توطئه و رشوه و تبلیغات اغواگر، در انتخاباتی ظاهرا مردمی و باطنا آمریکایی بر سرکار بیایند و عامل آمریکا در تحقق هدف‌های پلید استکباری شوند.

سرلوحه این هدفها سرکوب موج اسلام خواهی و به انزوا کشیدن دوباره ارزشهای اسلامی است. همه ابرازهای تبلیغاتی و سیاسی آمریکا و دیگر سلطه طلبان، امروز به کار افتاده است تا نهضت بیداری اسلامی را به‌تاخیر اندازند و اگر بتوانند سرکوب کنند.

ملتهای مسلمان باید امروز کاملا هوشیار و مراقب باشند و علما و پیشوایان دینی، روشنفکران و دانشگاهیان، نویسندگان و شاعران و هنرمندان، جوانان و نخبگان، همه و همه باید با هوشیاری و اقدام بهنگام، نگذارند، آمریکای جهانخوار دوره جدیدی از سلطه استعماری خود بر دنیای اسلام را آغاز کند.

شعار دمکراسی خواهی از سوی سلطه گرانی که سالها مدافع رژیم‌های دیکتاتوری در آسیا و آفریقا و قاره آمریکا بوده اند، پذیرفته نیست.

داعیه مبارزه با خشونت و تروریسم از کسانی که خود مروج تروریسم صهیونیستی و مرتکب خونین‌ترین خشونتها در عراق و افغانستان اند، نفرت آور است. ادعای طرفداری از حقوق مدنی از شیطان‌هایی که جنایات تروریست خون آشامی چون شارون را بر مردم مظلوم فلسطین، همواره تحسن و تشویق کرده اند، فریبی مستوجب لعن و نفرین است.

مرتکبان جنایات گوانتانامو و ابوغریب و زندان‌های مخفی در اروپا و تحقیرکنندگان ملت عراق و فلسطین و پرورش‌دهندگان گروههایی که بنام اسلام، خون مسلمانان را در عراق و افغانستان مباح می‌شمرند، حق ندارند از حقوق بشر سخن بگویند.

دولتهای آمریکا و انگلیس که شکنجه متهمان و حتی ریختن خون آنان در خیابانها را مجاز میشمرند و حتی شنود مکالمات تلفنی شهروندان خود بدون حکم قضایی را جایز میدانند ، حق ندارند خود را طرفدار حقوق مدنی معرفی کنند.

دولتهایی که باتولید سلاح اتمی و شیمیایی و به کار گرفتن آن، تاریخ معاصر خود را سیه رو کرده‌اند، حق ندارند خود را متولی عدم اشاعه صنعت هسته‌ای قلمداد کنند .

برادران و خواهران مسلمان
امروز جهان و بویژه جهان اسلام دوران حساسی را میگذراند ، از سویی امواج بیداری سراسر دنیای اسلام را فراگرفته و از سویی چهره غدار آمریکا و دیگر مستکبران از پرده‌ی تزویر و ریا، بیرون افتاده است .

از سویی حرکت به سمت بازیابی هویت واقتدار در بخشهایی از جهان اسلام آغاز شده و درکشوری به عظمت ایران اسلامی ، نهالهای دانش و فناوری مستقل و بومی به بارنشسته و اعتماد به نفسی که محیط سیاسی و اجتماعی را متحول کرده بود به محیط علم و سازندگی کشیده شده است و از سویی رخنه‌های ضعف و انحطاط در آرایش سیاسی و نظامی دشمنان پدید آمده است .

امروز عراق از سویی و فلسطین ولبنان از سویی نمایشگاه ضعف و عجز قدرت پرمدعای آمریکا و صهیونیزم است . سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا در نخستین گامهای خود با موانعی بزرگ مواجه شده و ناکامی دراین سیاست به حربه‌ای بر ضد طراحان آن تبدیل شده است .

امروز روزی است که ملتهاو دولتهای مسلمان می‌توانند ابتکار عمل را به دست گیرند و کاری بزرگ را آغاز کنند ، کمک به ملت مظلوم فلسطین، حمایت از ملت بیدار عراق، حراست از ثبات و استقلال لبنان و سوریه و دیگر کشورهای منطقه، وظیفه‌ای همگانی است، و وظیفه نخبگان سیاسی و دینی و فرهنگی و رجال ملی وجوانان و دانشگاهیان ، سنگین تر از دیگران است .

وحدت و همدلی میان پیروان مذاهب اسلامی و پرهیز از اختلافات فرقه‌ای و قومی باید از برجسته‌ترین شعارهای این نخبگان باشد ، نشاط علمی ، نشاط سیاسی، تلاش فرهنگی و بسیج کردن همه نیروها دراین صفوف اصلی، باید سرلوحه دعوت آنان قرار گیرد.

دنیای اسلام برای مردمسالاری و حقوق بشر، محتاج نسخه مغلوط و بارها نقض شده غرب نیست، مردمسالاری درمتن تعالیم اسلامی و حقوق انسان از برجسته‌ترین سخنان اسلام است . دانش را از دارندگان آن ، از هرجا و هرکه، باید آموخت ولی دنیای اسلام باید همت کند تا همیشه شاگرد نماند و از استعدادهای خود وهمت خود برای نوآوری و ابتکار وتولید علم کمک بگیرد.

ارزشهای غربی که درکشورهای آنان به فروپاشی اخلاقی و رواج شهوترانی و خشنونت و قانونی کردن همجنس بازی و فضاحتهای دیگری از این قبیل انجامیده قابل تقلید نیست. اسلام با ارزشهای والای خود، برترین منبع رستگاری انسانها است و نخبگان ملتها وظیفه حتمی بازخوانی وترویج این ارزشها را بر دوش دارند.

تروریسم کور و وحشیانه که امروز مستمسک اشغالگران عراق برای حمله به اسلام و مسلمانان و بهانه ادامه اشغال نظامی آن کشور اسلامی است، بنابر تعالیم اسلام مطرود و محکوم است . اولین متهم این حوادث جنایتبار، نظامیان آمریکایی و دستگاههای جاسوسی آمریکا و اسرائیل‌اند که تاثیرگذاری برروند تشکیل دولت در عراق نزدیکترین هدف خباثت آلود آنها به شمار می‌رود.

برادران و خواهران مسلمان
تضمین‌کننده همه هدفهای بزرگ امت اسلامی، توکل به خداوند و اعتماد به وعده حتمی قرآن و تحکیم اتحاد اسلامی است، و فریضه حج بامایه غنی و کارساز ذکر الله و بااجتماع متراکم و عظیم مسلمانان درمناسک آن ، می‌تواند نقطه آغاز و سکوی پرش این نهضت فراگیر باشد.

توفیق الهی را برای شما حجاج و دعای حضرت ولی الله اعظم روحی فداه را برای همه مسلمانان آرزو می‌کنم.

والسلام علیکم و رحمه الله سید علی خامنه‌ای


نویسنده محمد مانعی در سه شنبه 89/8/25 | نظرات ()
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ و متعلق به مدیر آن می باشد...
طراحی و بهینه سازی قالب : ثامن تم ( علیرضا حقیقت )